Úkolem PR je budovat vztahy. Žijeme v digitálním věku, kdy i PR bude digitální.
Pokud půjdeme s dobou, bude součástí PR i budování vztahů v digitálním světě, tedy nic jiného než linkbuilding.
Tradiční a digitální PR
Zatímco klasické PR se primárně zaměřuje na klasická média, protože ta mají největší možnosti v šíření povědomí o naší firmě, značce či kampani, digitální PR se zaměřuje na digitální média, internetové influencery (social media influencery), blogery, youtubery apod., protože ti mají největší vliv na široké publikum. Nejde o nic jiného než linkbuilding.
Výhody
Výhodou digitálních médií a internetových influencerů je jejich zaměření. Nemají kolem sebe jenom mnoho lidí, mají kolem sebe mnoho lidí obdobných zájmů, názorů a smýšlení. Největším rozdílem mezi klasickým a digitálním PR (linkbuildingem chcete-li) je proto schopnost lepšího cílení.
Tradiční PR se zaměřovalo na média a vztahy s novináři, tiskové zprávy a eventy. Všechno z toho se dá využít i v linkbuildingu. Digitální PR je založené na budování vztahů napříč internetem (linkbuilding), tvorbě obsahu relevantního dané cílové skupině a jeho distribuci relevantními kanály.
Rozdíl mezi klasickým a digitálním PR je také ve schopnosti měření výsledků. Digitální aktivity se dají snáze měřit. Díky měřitelným výsledkům se dají snáze hodnotit, analyzovat a zlepšovat. V internetovém prostředí lépe poznáme, co u cílové skupiny funguje a co ne.
Nevýhody
Na druhé straně se online prostředí nedá izolovat. Lidé žijí online i offline a často to nijak nerozlišují. Rozlišovat nemůžeme ani linkbuilding a PR, protože jsou spolu úzce propojené. Oba nástroje budují vztahy, posilují značku a starají se o to, aby se obsah šířil dál.
Co děláte v praxi?
- Komunikujete s novináři, internetovými influencery nebo blogery přes sociální sítě? Jste ve spojení s osobnostmi svého oboru, sledujete významné osobnosti na Twitteru a tweetujete tak, aby vás vnímaly? Pak můžete být specialista sociální sítí (social media expert), linkbuilder, ale jste i PR specialista, PR expert, který jde s dobou.
- Věnujete se guest postingu? Snažíte se o publikaci článků v oborových magazínech, které vám pomůžou budovat vaše jméno a posílí vaši autoritu v oboru? Pak děláte linkbuilding, který funguje, ale také PR.
- Jste v kontaktu se zástupci médií, ale i dalšími zástupci široké veřejnosti? Píšete pro ně tiskové zprávy nebo jim zasíláte emailový newsletter? Pak to můžete nazývat linkbuilding email marketing nebo také PR.
Digitální PR v podání Daniela Dočekala:
Zdroje, další informace
- https://moz.com/blog/an-introduction-to-pr-strategy-for-seos
- https://www.semrush.com/blog/why-pr-is-the-new-link-building-and-how-to-incorporate-it-into-your-seo-campaigns/
- https://www.pubcon.com/5-tips-to-integrating-seo-pr-for-blogger-outreach-and-link-building10